imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Bez milosti za „leakere“!


Objavljen je dokument koji sadrži Apple-ov stav o tome kakva sudbina treba da zadesi popularne „leakere“ i zašto oni ne bi trebali da dele tajne informacije sa medijima. Koliko god izgledalo kao obična šala, odavanje informacija je federalni zločin. 

Sve Apple-ove radnje su prilično intrigantne, pa pojedini mediji budno prate svaki njihov korak. Sa jedne strane, očigledno je da su željni informacija kako o proizvodima koji tek treba da stignu, tako i o samoj strategiji kompanije.

S druge strane, tu je Apple, koji želi da se osloni na faktor iznenađenja, bilo da je reč o marketingu ili o održavanju prednosti nad konkurencijom. Nama, običnim korisnicima, te informacije ne znače ništa, ali za konkurenciju imaju pravu stratešku vrednost. Zato poslovna tajna to treba i da ostane.

Kako je vreme prolazilo, formirao se čitav sistem curenja informacija. Radnici pronalaze razne načine da prokrijumčare delove iz fabrike, dok unutrašnji izvori kažu tek par reči o sastancima. Očigledno da za te delove informacija postoje i ogromne nagrade, ali da li je to zaista vredno toga.

Izgleda da nije. 

Najveća ironija od svega je što smo sve ove informacije saznali iz dopisa koji je procureo. Iz tog dopisa koji je objavljen na insajderskoj web-stranici u Apple-u smo saznali većinu stvari o curenju informacija i leakerima. Saznali smo i šta će se dogoditi sa onima koji budu uhvaćeni. Tako smo saznali da je prodaja tajnih poslovnih informacija federalni zločin i da je to jednak prekršaj kao i, primera radi, krađa automobila.

Dopis je poprilično dugačak, ali vam mi predstavljamo nekoliko ključnih činjenica, koje se zasnivaju na onome što se dogodilo prošlog meseca kada je jedan zaposleni ispričao novinarima za Apple-ovu softversku strategiju. Kako su iz kompanije naveli – izdao je poverenje drugih kolega. Sa unutrašnjom sektorskom kontrolom, krivac je lako pronađen. Njegova izjava je bila da nije očekivao da će njegova informacija otići u javnost.

Postoji ipak mnogo različitih slučajeva. Apple navodi da bi za novinare bila idealna situacija kada bi uspeli da se sprijatelje sa zaposlenima, jer bi na taj način izvlačili dosta informacija tokom prijateljskih razgovora.

Najveći problem sa curenjem informacija je taj što se ono ne odnosi samo na jednu osobu, već ugrožava čitav kolektiv i celu kompaniju. Stotine zaposlenih neumorno rade na projektu, a leaker vrlo lako može da uništi čitav njihov trud. Curenje informacija omogućava konkurenciji da u stopu prati rad kompanije, a prodaja lako može da opadne. Greg Joswiak je izjavio:

Insistiramo na tome da isključivo mi kažemo našim korisnicima zašto je proizvod koji nudimo fantastičan, a ne da to neko drugi učini umesto nas na potpuno pogrešan način.

Dopis takođe spominje nekoliko koraka koji će biti preduzeti protiv leakera, ističući da Apple ima mehanizam za praćenje svojih „brbljivih“ radnika. Na primer, osoba koja je ispričala javnosti za Gold Master verziju iOS-a 11 je uhvaćena nekoliko dana kasnije uz pomoć digitalne forenzike Sektora za globalnu sigurnost.

Samo prošle godine su uhvatili 29 osoba, ne samo zaposlenih već i članove lanca dobavljača i druge partnere. I kao što Apple navodi:

Leakeri neće samo izgubiti posao u Apple-u. U nekim slučajevima, suočavaju se sa zatvorskim kaznama, kao i sa ogromnim novčanim kaznama zbog upada u mrežu i krađe poslovnih tajni, a oba slučaja su klasifikovana kao federalni zločini. […] Ti ljudi neće samo izgubiti posao, već se susreću sa ekstremnim poteškoćama u pronalaženju drugog posla.

Pouka dopisa je očita: nemojte odavati informacije! Mnogi će razmisliti dva puta pre nego što procure informacije, a osoba koja je podelila ove informacije sa medijima će uskoro imati neugodan razgovor.

Ceo dopis možete da pročitate u Bloomberg-ovom članku.

Izvor: The Verge

Ti odluči.
Apple Inc. (AAPL)

Da li ste pročitali ovo?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Klikni ovde!