imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Da li bi prodali svoje podatke Facebook-u za 20 dolara?


I sada nije reč o vašem emotivnom statusu, već o fotografijama, video zapisima, porukama i podacima o pretraživanju i lokaciji. Facebook vam za sve to nudi toliko…

Kada je u pitanju privatnost podataka, olujni oblak se razvio nad Facebook-om. TechCrunch je više puta pisao o upitnim metodama koje je kompanija ranije koristila za prikupljanje podataka, a u  poslednjem članku su izvestili kako Facebook plaća mesečno 20 dolara svim svojim korisnicima za pristup i potpunu kontrolu nad ličnim podacima. 

Možda se sećate našeg članka o slučaju Onavo VPN, Facebook-ove “besplatne” VPN usluge koja je uklonjena iz App Store-a zato što je aplikacija prosledila sve podatke na sopstveni server. Naravno, na taj način su prekršena Apple-ova stroga pravila privatnosti.

Sada se Facebook dosetio neverovne ideje: ako im nije dozvoljeno besplatno, zašto ne bi platili za podatke? Ceo slučaj je bio prikriven velom tajnosti i preimenovan je u Projekat Atlas, kako ga ne bi povezali sa prethodnim slučajem. Za regrutovanje korisnika koristili su beta servise kao što su Applause, BetaBound ili uTest.

Međutim, Projekat Atlas je jadnak aplikaciji Facebook Research, koja predstavlja reinkarnaciju nekada zabranjene Onavo VPN usluge. Možda još i gora. Kompanijama je dozvoljeno kreiranje tzv. poslovne aplikacije za internu upotrebu, koja vešto zaobilazi App Store, a istovremeno dozvoljava pristup podacima telefona korisnika. I Facebook Research se primanjuje kao navedena aplikacija, tako da teoretski ima POTPUNI pristup svim podacima.

Tu pripadaju poruke, video zapisi, fotografije poslate putem chat-a, podaci o pretraživanjima i lokaciji. Štaviše, sistem vas upozorava tokom instaliranja da će aplikacija imati pristup enkriptovanim podacima uređaja. U suštini, za 20 dolara mesečno, mogu dobiti sve podatke koji se nalaze na telefonu.

Istina, ne postoje čvrsti dokazi da je Facebook koristio ovu opciju za prikupljanje podataka, ali zašto ne bi? Što je najgore, u ovom “istraživanju” mogu da učestvuju svi stariji od 13 godina. Upravo ova starosna grupa tinejdžera predstavlja i Facebook-ovu ciljnu grupu.

U redakciji smo podeljeni po ovom pitanju. Ja, lično – bez ikakve zaštite Facebook-a- smatram da ukoliko su uslovi i podaci koji se koriste jasno definisani, prikupljanje podataka za novac ne predstavlja problem. U tom slučaju, radilo bi se o jednostavnom tržišnom istraživanju.

Međutim, skrivanje pravog identiteta sakupljača podataka, izbegavanje pravila App Store-a i targetiranje tinejdžera nije toliko etički. Uskoro ćemo saznati šta Apple kaže na sve ovo, a znamo da nisu pristalice Facebook-ovih metoda prikupljanja podataka. 

Na levoj strani se nalazi oglas projekta, a na desnoj izvorni kod aplikacije Facebook Research koji je pun referenci Onavo VPN-a.

 

Da li biste vi prodali svoje podatke Facebook-u? Ukoliko da, za koliko? Imajte na umu da 20 dolara u SAD ne verdi isto kao 2.000,00 dinara u Srbiji.

Izvor: TechCrunch

Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!