imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Facebook se nikad neće promeniti


Po preporuci John Gruber-a, autora Daring Fireball-a, pročitali smo članak o budućnosti Facebook-a, koji je napisao autor Om Malik. Članak navodi sve razloge zašto vodeća svetska društvena mreža verovatno neće promeniti svoju poslovnu politiku.

Svi su postali sumnjivi kada je šira javnost otkrila da Facebook može uticati na milijarde ljudi, i da ima ogromnu manipulativnu moć. Počeli smo strahovati za naše demokratske izbore, podatke i lični prostor. Poslednji put krivac tome je bio spyware zamaskiran u VPN uslugu.

Ova pitanja su dobar način da započnemo razgovor i naglasimo problem, međutim ne očekuje se bilo kakva vrsta promene. To je barem zaključak do kog je Malik došao, a svoje misli je potvrdio i argumentima.

Prema mišljenju autora, čini se da je to zaista banalna teza, ali prvi i najvažniji razlog nalazi se u DNK te kompanije. Svaka kompanija ima svoj vlastiti profil kog se nikako ne može rešiti. Microsoft je oduvek bio i uvek će biti proizvođač softvera, bez obzira na sve ostalo. Baš kao i u slučaju Google-a, koji je postao naziv za pretraživanje i svetog trojstva proizvoda-dizajna-korisničkog iskustva u Apple-u.

Facebook-ov DNK sastoji se od društvene platforme orijentisane na rast i korisničku zavisnost.

To određuje svako pravilo, odluku, izjavu i strategiju te kompanije. Veći rast i angažman znači više podataka. Više podataka pruža više prihoda od oglasa za Facebook, što zauzvrat visoko diže cene deonica. To im pomaže da nadvladaju konkurenciju. U osnovi Facebook-a se ništa neće promeniti, jer je cela društvena mreža rođena zahvaljujući ovom principu orijentacije na rast. Dovoljno je baciti pogled na grafikon.

On jasno pokazuje da je Facebook u proteklih 8 godina neumorno radio na proširivanju svoje korisničke baze. Prema poslednjim podacima, 1,4 milijarde ljudi koristi Facebook svakog dana, a 2,1 milijarde mesečno. To su veliki brojevi, ali još uvek ne daju objašnjenje za Facebook-ovu zavisnost o korisnicima. Pogledajmo sledeći grafikon.

On pokazuje da je broj redovnih korisnika u mesec dana porastao. Prihod od 1,14 dolara po korisniku sada je porastao na 6,1 dolara, a Facebook trenutno broji 2,1 milijarde aktivnih korisnika. Upoređujući dve slike, jasno se vidi da je rast korisničke baze došao sa rastom vrednosti korisnika. Zato toj kompaniji treba treba sve više i više aktivnih korisnika.

Ipak, deluje da je Facebook u krizi. Glavna tržišta poput SAD-a i Kanade su gotovo puna. Zato, kako bi ostvarili što veći profit, moraju motivisati ljude da provode više vremena na njihovoj web-stranici i budu angažovaniji. Ako ne uspeju, to bi mogao biti veliki gubitak, budući da na spomenutim tržištima aktivni korisnik vredi 27 dolara, dok u Europi taj broj iznosi samo 8,86 dolara, u azijsko-pacifičkoj regiji 2,54 dolara, a u drugim delovima sveta 1,86 dolara. Nije iznenađujuće da vode velike bitke za korisnike.

Jedan od njihovih glavnih oružja je da je Facebook sada postao vođa bitke protiv lažnih vesti – uglavnom u SAD-u. Često izveštavaju o tom problemu i svim koracima koje preduzimaju kako bi ga rešili. Vrlo glasno govore o tome kako bi svi znali, uključujući i korisnike.

Prema Malik-ovom mišljenju, oni to rade kako bi privukli skeptične korisnike ili one kojima su dosadile Facebook igrice. Autor je obrisao svoj profil sa Facebook-a prošlog septembra. Tvrdi da nijedan dan ne prođe bez poruke koja pokušava da ga vrati nazad. Obaveštavaju ga da je jedan od njegovih prijatelja upravo nešto objavio, da neko ima rođendan i koji su novi događaji. Koriste sav emocionalni kapital koji imaju. Bez obzira na to što je zabranio sve te poruke, Facebook pronalazi način da ga kontaktira.

Zašto? Ne zato što ih je toliko briga za Malika, nego zato što je on gubitak od 27 dolara u njihovoj statistici.

Facebook-ov glavni cilj je povećati vrednost njihovih targetiranih oglasa. Kako bi to učinili, moraju prikupiti beskonačnu količinu podataka mnogih korisnika. Ako prihodi rastu, vrednost deonica će takođe rasti i Wall Street će biti zadovoljniji. Sa jakim položajem, puno je lakše srušiti konkurenciju i privući najveće talente.

Nema naslova, zabrinutih saveta ili političara koji bi mogli naterati Facebook da promeni svoj smer – zato što je sve to u njihovom DNK. Mogli bismo reći da je zavisnost njihova zavisnost…

Izvor: Om Malik

Apple Inc. (AAPL)

Da li ste pročitali ovo?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Klikni ovde!