imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Koje su to vesti prouzrokovale pad Apple-ovih deonica?


Vrednost kompanije opala je za oko 300 milijardi dolara u samo nekoliko nedelja. Neki misle da iza ovoga stoji nova politika izveštavanja. Može li jedan aspekt rezultirati takvim događajima u jednoj od najvećih kompanija na svetu? Šta bi moglo da bude istina, ako pogledamo širu sliku?

Tokom svojih studija, radio sam tri godine u banci i proveo dve kao analitičar, jer me je privlačio svet brojeva. Naravno da to ne znači da sam ekspert za finansijske analize, niti da u potpunosti razumem kako finansijsko tržište funkcioniše. Ali moglo bi biti dovoljno da vama predstavim faktore koji bi mogli biti iza oada AAPL deonica. A kako govorimo o ogromnoj kompaniji, biće prisutni i ogromni brojevi, koji bi i najjednostavnije stvari mogli da učine neobičnim.

Pre nekoliko meseci izveštavali smo o tome da je Apple postao prva kompanija sa tržišnom kapitalizacijom od preko bilion dolara. Tržišna kapitalizacija ili, drugim rečima, vrednost kompanije na tržištu, može se izračunati množenjem stope deonica sa ukupnim brojem deonica. U proteklih nekoliko nedelja mogli smo da vidimo da je, u odnosu na najvišu stopu, ona opala za skoro 300 milijardi dolara, baš kada su predstavljeni novi uređaji. Da nisu nekako prosečne performanse iPhone-a XR povezane sa štetom od 20%?

Iz nedavnih događaja Hordon je istakao – po mom mišljenju pogrešno – da od narednog finansijskog tromesečja Tim Cook-ova ekipa više neće izveštavati o tačnim brojkama prodaje, već samo o profitu svake grupe proizvoda/usluga i tržište je ovako reagovalo. U realnosti je bilo mnogo drugih aspekata koji su mogli uticati na pomeraj stopa. Počnimo sa člankom Thomas Gilbert-a i Christopher Hrdlicka-e u Wall Street Journal-u gde su tvrdili sledeće:

Apple je hedge fond koji proizvodi i telefone.

To znači da ćete i vi biti vlasnici u Braeburn Capital-u, kao akcionari Apple-a. Ovo je kompanija pod upravom Apple-a koja rukuje kapitalom od 244 milijarde dolara, što podrazumeva 70% Apple-ove imovine, a to je ogromna brojka.

Apple koristi ovu kompaniju kao hedge fond. Ovaj izraz se koristio u slučaju velikog rizika – visokoočekivane profitne situacije. Hedge fondovi vode računa o ekskluzivnim fondovima bogatih ljudi. Ali kada se radi o Apple-u, u pitanju su osnovni investitori. Kako imamo ograničen pristup knjigama ovih hedge fondova, to nije pozitivan termin. Situacija i nije toliko iznenađujuća za ljude koji su u industriji, jer je novinar naveo da mnoge džinovske firme čine isto ovo. Takođe, u poređenju sa drugima, Apple je prilično transparentan. Sve u svemu, kada se radi o osnovnom poslu, to je stvarno rizičan pokušaj da se poboljša vrednost. Preporučujem vam njihov članak, ali uz malu proveru izvora.

Mogu reći da je to samo pametan uvod, jer baš i nema efekta na stope deonica. Stope su počele da padaju početkom oktobra i nastavljaju tako. Istina je da je brže od gorepomenutih poziva na zarade, ali to baš i nema veze sa ovim vestima. Zapravo se radi o slučajnosti više aspekata.

Poplava glasina

Izveštavali smo o nekim pouzdanim izvorima koji su tvrdili da će očekivana prodaja da poraste ili da se smanji. Ove padove analitičari su izračunali prema sledećem:
● Ogroman Apple-ov snabdevač izveštava o lošim brojkama, mora da otpušta zaposlene ili zatvara svoje firme
● Pošto se radi o velikim snabdevačima, može značiti da je Apple smanjio broj porudžbina
● Ukoliko su morali da smanje broj porudžbina, može značiti da je i obim prodaje niži

Daniel Eran Dilger ima sjajan članak na ovu temu – i te kako ga preporučujem, mada jeste dug i ne baš najlakši za razumevanje – na Apple Insider-u. U tom članku on objašnjava problem i nabraja sve trenutne snabdevače. Odličan primer je to što je početkom ovog proleća Bloomberg sahranio iPhone X, jer je Samsung-ovo OLED odeljenje imalo nekih problema, a oni su bili ekskluzivni snabdevači za jubilarne iPhone-e. To je stvarno bila velika omaška, jer je iPhone X oborio sve rekorde i postao priča o uspehu, a niske prodajne brojke S9-a ukazale su na loše performanse odeljenja. Možda se sećate da je većina analitičara sahranila iPhone X, pa čak i osobe od poverenja, kao što je Kuo. Kasnije se ispostavilo da niko od njih nije bio u pravu.

Ta priča se ponovila i ove jeseni. Niže performanse novih iPhone-a pomenute su u vezi sa lošim finansijskim rezultatima nekolicine snabdevača. Prema članku sa Apple Insider-a, ovo bi mogao biti rezultat odsustva provere činjenjica. To je zaista lepo mišljenje, ali lako se može reći i da je nagađanje. Članak prolazi u svakom slučaju: Lumentum, Japan Display, AMS AG, Qorvo i Dialog. Stvarno mi se dopalo kako su naglasili da ukoliko je snabdevač uspešan, vesti su o tome koliko kompanija snabdevaju, koliko dobro funkcionišu, pa čak i da Apple od njih nabavlja delove. Međutim, kada se radi o nekom neuspehu, kategorisani su samo kao „Apple-ov snabdevač od značaja“. Vidite…

U čitavoj industriji su prisutna opadanja

Ukoliko biste želeli da uporedite Apple-ove performanse, trebalo bi da bacite pogled na brojeve drugih članova industrije. Nasumice sam potražio 3 kompanije koje bi se mogle nazvati konkurentima i imaju veze sa Apple-om. Pogledajmo njihove prethodne rezultate:

Trebalo bi da vidite da kućni aparati nisu na vrhu tržišta (berze). Iako se uvek pridružuju novi veliki članovi, može se reći da je tržište puno. Na njemu je samo nekolicina pravih inovacija. I moramo dodati to da životni vek uređaja postaje sve duži, mogu se koristiti sve duže. Iako nije dobro za tržište, prilično je korisno za Zemlju. Zamislimo pametne telefone koji bi mogli da se koriste jednu dekadu.

Zaista je čudesno što je Apple uspeo da poraste ove jeseni. Nakon pola godine stagniranja, Samsung nastavlja da pada. LG opada od ovog marta, u odnosu na svoju akcijsku stopu od 114 000 ₩ (južnokorejski von), sada je ispod 72 000 ₩. Huawei nastavlja da opada od 2016. godine i sada je u velikom padu. (Slike su sa zatvorene kineske berze, pa možda i grešim.)

Moramo se suočiti sa činjenicama. Iako je došlo do velikog pada, vrednost je opala samo do one tačke na kojoj se nalazila prošle godine. Godinu pre toga stopa deonica bila je oko 112 dolara. Ovo znači 55% porasta za manje od 2 godine na tržištu gde bankovna štednja i vladino obezbeđenje ne mogu da odnesu nikakav interes.

Fundamentalna vs tehnička analiza

Za one koji možda nisu upoznati sa berzom i ekonomijom, ovo je samo upozorenje. Vrednost kompanije koja je prisutna na berzi (odnosno njena tržišna kapitalizacija) u teoriji označava sumu za koju investitori misle da će kompanija proizvesti u budućnosti. Ovu sumu prave analitičari od onih funkcija koje su prošle kroz sve pristupne podatke i naziva se fundamentalna analiza. U idealnom svetu, mogla bi da se odredi tačna vrednost akcije i lako biste mogli da odlučite da li da je kupite ili ne.

Ali život nije savršen, prilično je nesiguran i ove osnove retko kad značajno utiču na vrednosti akcija. Uloga tehničkih analitičara je ipak bitnija. Tu je „cup and handle“, tamo je „head and shoulders“. I to nema nikakve veze sa iPhone-ima. To su ljudi koji se hvataju za bilo kakvu vest i pokušavaju da je preuveličaju, nadajući se da će tako prilagoditi stope svojim očekivanjima.

Možete pomisliti da, u slučaju velikih kompanija kao što su Apple ili Amazon, nekoliko glasina ili lansiranje proizvoda ne bi promenili stope toliko značajno, kako pokazuju dijagrami. Međutim, ja, u svojoj ličnoj maloj kompaniji mogu da donesem odluku koja će povećati očekivanu vrednost za 50%, a lako mogu da učinim i suprotno.

U slučaju divova veličine Apple-a, čak ni lansiranje novog proizvoda, niti bilo kakva vest ne opravdava 50% promene u osnovama u bilo kom smeru.

Čak ni ako bi Tim Cook predstavio naočare koje vas obaraju s nogu, pa ni ako bi se ispostavilo da sve sekretarice očekuju dete svih nadređenih, pa čak i žena.

Tako možete pretpostaviti da nagađanja imaju mnogo više uticaja na stope, nego same performanse kompanije ili promene u njenoj vrednosti.

Ja, lično, toplo preporučujem svim našim čitaocima da na vesti o akcijama, snabdevačima i Apple-ovim finansijskim rezultatima gledaju kao na članke o patentima. Mogu biti istiniti ili, pak, samo obične glasine. Kao i drugi sajtovi sa vestima, mi uvek pokušavamo da se oslonimo na validne izvore, ali ponekad može doći i do greške. Iz očiglednih razloga se diže mnogo prašine.

Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!