imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Kratka istorija iOS-a – Prvi deo


U ponedeljak, 5. juna 2017. godine, tokom svoje godišnje konferencije developera, Apple je predstavio iOS 11, operativni sistem za telefone i za tablete. Ovo je odličan povod da se osvrnemo na prošlost i utonemo u srećna i nostalgična sećanja. Pogledajmo najbitnije prekretnice na ovom putu. Prvo poglavlje.

Prvo, dozvolite da počnem sa malim objašnjenjem – iOS se nije oduvek zvao iOS. Apple je promenio ime svog mobilnog operativnog sistema 2010. godine, sa lansiranjem iOS-a 4. Pre toga, jednostavno se zvao iPhone OS. Radi jednostavnosti i doslednosti, sve verzije ovog sistema zvaću iOS, od 1 do 11. Nadam se da će ovakva hronologija iOS-a biti preglednija i lakša za praćenje.

01_a_short_history_of_the_ios

iOS 1 – rađanje iPhone-a

Kada sad gledamo na događaj od pre 10 godina, možda izgleda čudno što je bilo toliko važno kada je Steve Jobs predstavio iOS sa prvim iPhone-om. Bez istovremenog rada više funkcija, bez aplikacija drugih razvojnih timova, čak i bez opcije copy-paste. Zapravo, ovaj sistem nije mogao da uradi skoro ništa što očekujemo od jednog mobilnog operativnog sistema danas. Najzanimljivija stvar koju ste mogli da učinite je gledanje videa na YouTube-u i pretraga blesavih internet video igara. Istovremeno, Apple-ovi konkurenti (Windows Mobile, Palm OS, Symbian, BlackBerry OS) nudili su mnoštvo raznovrsnih funkcija.

Tokom te legendarne prezentacije, Jobs je predstavio ovaj sistem kao izmenjen OS X, a ne kao potpuno različit operativni sistem. iOS 1 je lansiran sa samo nekoliko unapred instaliranih aplikacija, kao što su Mail, iPod, Calendar, Photos, Clock, Text, Safari, Notes, YouTube, Calculator, Maps, Settings, Camera, Stocks, i Phone. Problem je bio taj što niste mogli da ažurirate i menjate te aplikacije. Suosnivač kompanije Apple predložio je developerima da stvore aplikacije za internet. Na svu sreću, ovaj predlog shvaćen je veoma ozbiljno, pa je u martu 2008. godine lansiran iOS SDK, predstavljajući prvi korak ka otvorenijem App Store-u, koji danas ima više od pola miliona aplikacija.

02_a_short_history_of_the_ios

Neosporno je da je uprkos svim ograničenjima, ovo bilo nešto revolucionarno. U to vreme, pametni telefoni nisu imali ekrane osetljive na dodir, ili ako jesu, to su zapravo bili otporni ekrani, koje ste mogli da koristite jedino sa stylus olovkom. Mada, iPhone se služio modernim kapacitivnim ekranima, i što je važnije, Apple je ponovo osmislio celokupnu interakciju između čoveka i mašine u iOS-u. Odbacili su sve na licu telefona osim Home tastera, a stavili su akcenat na dodir, sa funkcijama toliko glatkim kao što su učestalo skrolovanje ili zumiranje. To je ono što nazivamo revolucionarnim potezom.

A tu je i Safari (ili tačnije, Mobile Safari). Zapravo prvi mobilni pretraživač koji je nudio bukvalno iste funkcije kao i desktop verzija. Pretraživanje više nije bilo tako mukotrpno, budući da su nove opcije skrolovanja i zumiranja pružale veoma jedinstveno iskustvo. Apple je takođe stvorio i neke revolucionarne inovacije vezane za tastaturu. One su realno bile prvo virtuelno rešenje od kog ste zapravo mogli da imate koristi. Naravno, bilo je i nekih prethodnih verzija, ali bilo je pravo mučenje otkucati nekoliko rečenica uz pomoć stylos olovke. I ne zaboravite na manje spektakularnu, ali ništa manje fundamentalnu, promenu. iOS je krio kompletan sistem podataka od korisnika, tvrdeći da je bolje da se time bave samo stručnjaci.

03_a_short_history_of_the_ios

Još uvek se postavlja pitanje da li je taj potez bio pametan ili ne. Ali jedna stvar je sigurna: podrazumevala je više ograničenja. Niste mogli da podesite melodije zvona po vašem izboru, da dodajete priloge vašim mejlovima, ili da menjate pozadinu. Tačno je da je Apple nudio melodije koje 90% korisnika još uvek koristi, kao i sasvim prihvatljive pozadine. Postojao je i još jedan fenomen, glavni ekran sa ikonicama raspoređenih u grid koje ste mogli da menjate tek nakon iOS 1.1.3 poboljšanja. Ovo je zaista bilo bitno. Donelo je novu multi-touch tastaturu i web stranice sa prečicama (Web Clips).

Ukratko, najvažnija stvar vezana za iOS 1 je da je on oformio čvrstu osnovu za sklonost inovacijama koju Apple ima i danas. Ako uporedite funkcije Apple-ovog sistema sa, na primer, mobilnim sistemom Windows-a, ovaj drugi je znatno nadmašivao iOS. Sa druge strane, što se tiče korisnosti i stabilnosti, iOS je bio pobednik bez ikakve sumnje. Možda ni ne treba da kažemo šta je od ovoga bilo bitnije korisnicima.

iOS 1 lansiran je juna 2007.godine. Prateći uređaji: iPhone 2G i iPod Touch 1st Gen.

04_a_short_history_of_the_ios

iOS 2 – tu su i aplikacije

iOS 2 popunio je veliku prazninu: nedostatak aplikacija. Moglo bi se reći da je ovo bilo jedno od najvažnijih unapređenja. Da Apple nije uspeo da izađe na ovo tržište, iPhone bi bio osuđen na propast veoma brzo. Kupertino je napravio stari potez – ponovo su kasnili u poređenju sa drugima. Predstavljanje ove poslednje opcije bilo je šokantno, što uopšte nije bila slučajnost. Zahvaljujući svojim jednostavnim i transparentnim pretraživanjem i aplikacijama lakim za instaliranje, ovaj uređaj bio je nešto novo na tržištu. A da ne pominjemo i iOS SDK, sa neograničenim mogućnostima za developere, koji su počeli da stvaraju aplikacije sve boljeg i boljeg kvaliteta.

3D igre počele su da se podrazumevaju, a iOS aplikacije su radile i izgledale daleko bolje od aplikacija sa bilo koje druge platforme. Ovde je započeto nešto što još uvek traje. Apple je stvorio zaista jak, stabilan i pouzdan prostor, tako što se držao svojih principa, i tako što je zabranio svojim korisnicima instaliranje softvera koji nisu bili vezani za App Store.

05_a_short_history_of_the_ios

Mada, kao i svaka druga stvar, i ovo je imalo svojih loših strana. iOS aplikacije bile su skuplje od aplikacija na drugim platformama. Možda možete da se prisetite da čak i sada kad se desi da je nešto besplatno u Play Store-u, vi morate da platite kako bi ga preuzeli na iOS. Još jedan ozbiljan problem je bio taj da kad bi neko napravio jednu ili dve uspešne aplikacije, one bi postale neizbrisive sa top listi, a to je činilo nove aplikacije nemogućim za korišćenje. U današnje vreme ovaj problem rešavaju promocije, preporuke i probne verzije, ali ranije je to bila glavna tema.

Još jedno bitno poboljšanje u iOS-u 2 bilo je uvođenje MobileMe-a. Procesorski cloud servis iCloud-a bio je veoma skup (99 dolara godišnje), a bio je i prilično nepouzdan kada se pojavio. Iako je njegova neophodnost bila neosporna, sve ovo učinilo ga je vrlo nepopularnim. Pored ovih, stvorene su mnoge druge manje, ali važne, promene, kao na primer ona koja nam je pružila priliku da pravimo slike ekrana, da sačuvamo sliku sa Safari-ja u Photos, da dobijamo push mejlove, da radimo sa MS Office dokumentima i izdajemo komande putem glavnih ekrana. Emotikoni su takođe rođeni u to doba. 

iOS 2 lansiran je u julu 2008.godine. Prateći uređaji: iPhone 2G, iPhone 3G, iPod Touch 1st Gen, iPod Touch 2nd Gen.

06_a_short_history_of_the_ios

iOS 3 – sistem postaje kompletan

Iako je bio bez nekih značajnijih novih funkcija, iOS 3 predstavljao je važno unapređenje. Apple se vratio sastavljanju, popravio greške i unapredio neke manje karakteristike koje su bile veoma tražene. Bez obzira što to nije bilo ništa veliko, ipak je predstavljalo prekretnicu u razvoju iOS-a. Ceo sistem počeo je da postaje jedna celina. Razvio se u pouzdan i stabilan sistem, bogat raznim funkcijama.

Neverovatno je da su korisnici morali da čekaju sve do iOS-a 3 na copy-paste funkciju. Mada, kada se malo bolje razmisli, činjenica da ova funkcija nije odmah dodata nije toliko trivijalna koliko možda izgleda na prvi pogled. Prst nikada neće biti precizan kao stylus olovka. Na sreću, Apple je stvorio mali zumirajući mehurić da pomogne u preciznosti, i unapredio ga da bude odličan. Spotlight-ova mobilna verzija pojavila se u ovom iOS-u na veoma user-friendly način. Poslednja stranica glavnog ekrana na levo bila je super izbor za ovu skrivenu funkciju.

07_a_short_history_of_the_ios

Developeri iOS-a puno su radili na stvaranju notifikacija za aplikacije drugih developera. Sve do iOS-a 3, ovaj problem bio je nerešen, iako je rešenje bilo obećano još ranije za iOS 2. Sada ne mogu ni da zamislim kako je iOS funkcionisao bez toga. Uz to, stiglo je mnoštvo sitnih unapređenja, kao što je MMS podrška, rotacija tastature, Voices app, pravljenje video zapisa, itd.

Važno je reći da su iz Apple-a predstavili iPad i poboljšanje 3.2 koje je sadržalo mnogo novih funkcija, uglavnom za tablet. Ovo je prvi put da je iOS morao da radi i na većem ekranu. Sve to ukazivalo je na velike promene u dizajnu, takođe. Mnoge unapred instalirane aplikacije dobile su sporedni meni i potpuno redizajniran izgled koji se lepo uklapao u veće ekrane. Sada ste takođe mogli sami da birate svoju pozadinu. Bitno za ovo unapređenje je to da  Apple nije samo napravio 3.5” iOS veoma većim, nego je i prihvatio osnovno pravilo da drugačija veličina ekrana zahteva drugačiji dizajn.

Uzgred, ovo poboljšanje iPad-a donelo je taj diskutabilan realistični dizajn koga korisnici ili vole ili mrze. Zahvaljujući ovom unapređenju mogli ste da vidite ikonicu za aplikaciju Imenika koja liči na kožnu knjižicu. Da li se sećate?

iOS 3 lansiran je juna 2009.godine. Prateći uređaji: iPhone 2G, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch 1st Gen, iPod Touch 2nd Gen, iPod Touch 3rd Gen, iPad

08_a_short_history_of_the_ios

Sada smo prošli kroz rađanje iOS-a, dolaska aplikacija zajedno sa iOS-em 2, i preobražaja iOS-a 3 u ozbiljnu mašinu. U narednom poglavlju našeg serijala, otkrićemo dalji put ovog operativnog sistema i nastaviti do iOS-a 6.

A ako želite da se vratite u sadašnjost, pogledajte najnovije mogućnosti iOS-a 11.

iPhone X
Apple Inc. (AAPL)

Da li ste pročitali ovo?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Klikni ovde!