imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Načela ili novac – moralne dileme tehnoloških kompanija


Šta bi kompanija koja neguje moderna i demokratska načela trebala da učini kada je njeni finansijski interesi podstiču da ide protiv osnovnih principa? Da li je celo tech tržište zapravo licemerno? 

Ako razmišljate o moralnim dilemama, u prvi mah nikako nećete uspeti da povežete tehnološke kompanije sa njima. Ali kada malo bolje razmislite, mnogo je pitanja sa kojima bi tehnološki giganti trebalo da se pozabave, a velika većina njih ima etički karakter. Setimo se čuvene rečenice koju je ujka Ben rekao mladom Spajdermenu: “Uz veliku moć dolazi i velika odgovornost!” Iako je ova rečenica običan kliše, reči ujaka Bena mogu da se primene i na kompanije.

Radi se, dakle, o kompanijama koje imaju dovoljno snage, finansijskih i ljudskih resursa da ovaj svet promene na bolje ili na gore. Jedna stvar je, ipak, sigurna. Njihova odluka može sve da odvede u jednom pravcu. Pitanje je samo u kom.

Ova ideja se pojavila zbog nedavno pristigle vesti o tome da Google ima poseban browser u Kini za listu svih pretraga koju su odmah prosledili Baid-u, vodećem browser-u u ovoj zemlji, jer Google zapravo i nije prisutan na kineskom tržištu. Bar za sada. Njihov glavni cilj je da u bliskoj budućnosti predstave cenzurisani pretraživač koji bi bio povezan sa ideologijom Narodne Republike Kine.

Sve su to planovi kompanije koja nekoliko hiljada kilometara dalje maše zastavama Pride-a, zbog čega bi u Kini bili suspendovani do daljnjeg. To je kompanija koja svakog jutra recituje svojim zaposlenima Deklaraciju o ljudskim pravima UN-a, pre nego što ih podseti na Deklaraciju o nezavisnosti SAD-a, kao i na to da najsiromašniji rade za mizerne iznose u Aziji.

Najveća nagrada za licemerstvo ne može da ode samo i isključivo u Google. Pored mnogih u ovoj industriji i Apple ima istu politiku.

Da li je suštinski cilj “morala” zapravo ostvarivanje finansijskog uspeha? Verovatno da. Ali zašto kompanije treba da se bave politikom? Zašto bi trebale da zauzmu stav ili da se bave pitanjima koje nemaju nikakav uticaj na njih? Zar ne bi bilo bolje kada bi gledali svoja posla?

Da li može da se dogodi da kompanija sa moralnim standardima ne želi da proda svoje proizvode članovima društava koji su drugog političkog, seksualnog ili verskog opredeljenja? Iz ovog pitanja je apsurd sasvim uočljiv. Da li je tačno da bi posao trebao da se odvoji od svih principa i načela?

Oba pogleda imaju svoje argumente, a mi ne želimo da odaberemo bilo koju stranu. Ali je važno razmišljati o ovim dilemama. Šta vi mislite? Da li je pošteno ispunjavati zahteve koji su u potpunosti protivni svim načelima tehnoloških kompanija?

Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!