imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Nikada niste videli skladište nalik ovom…


Ocado, britanski lanac supermarketa, primenjuje vrlo interesantan način skladištenja pomoću robota. Hajde da zavirimo unutra i proverimo kako sve to funkcioniše. 

Skladišta lanca Ocado u britanskom Andoveru su poput svih drugih i u njima se ne nalazi ništa spektakularno i uzbudljivo. Ipak, ova zgrada ima posebne specifičnosti kao što je

na hiljade robota u različitim veličinama, oblicima i funkcijama koji rade 24 časa dnevno. 

Njihov osnovni zadatak je da budu isplativiji od ljudske radne snage i ne može im se osporiti da to zaista i jesu. Na nedeljnoj osnovi obrađuju u proseku oko 3,5 miliona predmeta i čak 65 000 narudžbina.

Međutim, ove mašine ne predstavljaju najveću snagu ove tehnologije. Većina njih, uglavnom, obavlja samo jednu određenu aktivnost kao što je premeštanje predmeta sa jedne na drugu stranu i slično. Ključ celog sistema je mehanizam “košnice” kojim upravlja centralna mašina – “mozak”. Efikasnost je zagarantovana sinhronizovanim radom velikog broja malih delova. Sve liči na jedan užurbani mravinjak, ali sa robotima umesto mrava.

Ako moraju da obrade porudžbinu koja se sastoji od 50 različitih predmeta, taj zadatak se dodeljuje timu robota, koji nakon individualnog prikupljanja zajedničkim snagama pakuju ono što je potrebno. Čitav proces je završen za svega nekoliko minuta. Radi se o procesu koji bi mogao da traje satima u regularnom skladištu.

Još uvek je, međutim, nemoguće da čovek bude potpuno zamenjen mašinom. Ako ni zbog čega drugog, ljudski rad je potreban za kontrolu i upravljanje radom mašine, kao i za manipulaciju paketima koje roboti spreme za otpremu.

Zanimljivo je uočiti koliko se logika mašine razlikuje od naše. U običnim skladištima, roba se obično pakuje po vrsti. Primera radi, u jednom redu je pivo, a u drugom vino. Roboti, međutim, svoje proizvode slažu po algoritmu popularnosti. Najbolje rangirani proizvodi se nalaze najbliže bazi, dok su proizvodi koji se ređe naručuju dalje od centra. Tako se može dogoditi da se palete sa hemikalijama i smrznutim voćem nađu jedna pored druge.

Ključ ovog koncepta je beskonačan broj izbora za proširivanje i fleksibilnost. Ocado prodaje svoj način rada i drugim trgovinskim lancima u zavisnosti od njihovih potreba. Zahvaljujući trenutnom sistemu skladištenja, vrlo je lako ispuniti svačije zahteve. U slučaju da postoji tražnja za većim kapacitetom, potrebno je da dodaju više robota u sistem i problem će biti rešen. “Mozak” će se odmah prilagoditi novim okolnostima i novi roboti će odmah postati članovi tima. U slučaju kvara, postoji mogućnost brze zamene drugim robotom tako da nema opasnosti od eventualnoj zastoja radnog procesa.

Pitanje koje se nameće je kako to utiče na nas? Prema nekim prognozama, roboti će uskoro preuzeti čak 17% radnih mesta u SAD-u. Ipak, neko će te robote morati da nadgleda, održava, a na kraju i proizvodi. Na taj način će se, nakon delimičnog gašenja potrebe za radnim mestima, stvoriti nova mesta koja će biti rezervisana za ljudski rad.

Ne zaboravite da u mnogim situacijama, zadaci koji su za nas trivijalni, mašinama mogu biti vrlo kompleksni. Da li je lakše vama ili mašini da izdvojite tri zrele pomorandže i stavite je u korpu? Ko bi, po vama, bolje odradio taj zadatak?

Ocado ima različita rešenja za mnoga sporna pitanja, ali tehnologija je u praksi ipak daleko od savršene. Zato smatramo da će uvek postojati zadaci koje će samo ljudi biti sposobni da obavljaju.

Izvor: The Verge

iPad
Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!