imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Reciklirani iPhone u biorazgradivoj ambalaži je budućnost Apple-a


Kao vodeća tehnološka kompanija, Apple posebno vodi računa o zaštiti životne sredine. Šta jedna multinacionalna kompanija koja zavisi od obnovljive energije još može da učini za okolinu? Da li zaista može da se smanji zagađenje? 

Uz rastuću tražnju za Apple-ovim proizvodima širom sveta, kompanija se suočila i sa nekoliko važnih problema. Da li je pametnije korigovati poteze koji uništavaju okolinu ili ih u potpunosti zanemariti i potražiti druga rešenja. Važan cilj za kompaniju je svakako i tržišna kapitalizacija vredna bilion dolara i zarada koja je dvostruko veća od druge najbogatije kompanije u SAD-u.

Apple ima stav kada je reč o tome i pokušavaju da budu ekološki osvešćeniji. U poslednjih nekoliko godina su uveli značajne promene u različitim područjima. Hajde da vidimo kako izgleda ta struktura.

1. Vođstvo, razvoj proizvoda

Ideji iPhone-a je prethodila decenija istraživanja i razvoja. Tih godina, Apple je morao da eksperimentiše sa različitim materijalima, a mnoge procedure i planovi su značili veliku potrošnju energije. Kada je Apple prerastao veličinu Apple Campus-a koji se nalazio u Infinity Loop-u, pokušali su da prikupe sve sektore pod isti krov, a bilo je važno da se odaberu oni developeri koji su imali ekološka rešenja.

Iz tog tog razloga su morali da preusmere planiranje tamo gde bi čitav proces mogao da se odvije bez ikakvih prepreka. Steve Jobs je 2011. godine po prvi put govorio o Apple-ovom “svemirskom brodu”, koji je otvorio svoja vrata tek prošle godine. Novo sedište je postalo poznato kao Apple Park, zahvaljujući svojoj gigantskoj zelenoj zoni, čije je uređenje trajalo godinu i po dana. Kao što je Tim Cook ranije tvrdio, to nije bilo važno samo za okolinu, već i za radnike koji se osećaju mnogo bolje u takvom okruženju.

Održavanje travnjaka i stabala troši mnogo struje. Zato je vrh Apple Parka prekriven solarnim panelima koji pokrivaju potrošnju energije čitavog centra, u kome boravi čak 12000 zaposlenih.

2. Proizvodnja, prodaja

Apple-ovi proizvodi nastaju zahvaljujući mnogim partnerima i dobavljačima, a kompanija ima nekoliko većih centara i u Evropi. Apple TV i određeni modeli iMac-a se proizvode u Irskoj, što ste možda imali priliku i da vidite na pakovanju. Većina iPhone i iPad uređaja se proizvodi u Indiji i Kini. Apple od svih svojih dobavljača očekuje da u svojim fabrikama rade sa obnovljivim izvorima energije. Kompanija je pre dva meseca objavila da su uspeli da pokriju proizvodnju sa stoprocentnim korišćenjem obnovljive energije.

Na taj način su uspeli da dostignu svoje ranije planove. To se, naravno odnosi i na prodavnice koje mogu da se nađu u skoro svim delovima sveta. Otkako je Angel Ahrendts postao visoki funkcioner maloprodaje u Apple-u, App Store se suočio sa mnogim transformacijama. Tu nije reč samo o eksternim, već i o internim promenama, s obzirom da je zelena plantaža dala kompletno novi doživljaj svemu.

3. Ambalaža, upotreba ekološki prihvatljivih materijala, recikliranje

Poruka i cilj su sasvim jasni. Krug mora da se zatvori. U budućnosti se neće upotrebljavati eksterni resursi u proizvodnji iPhone-a, iPad-a ili Mac-a. To jeste jedan vrlo ambiciozan cilj, ali jednom kada Apple donese odluku, to kad tad i učini. Lisa Jackson, Apple-ova potpredsednica za životnu sredinu, politiku i društvene inicijative je prošle godine tvrdila da će Apple, u skladu sa planovima, u budućnosti proizvoditi sve svoje proizvode u jednom zatvorenom sistemu.

Zvuči fantastično! Kada bi svaka komponenta iPhone-a bila proizvedena od recikliranih materijala, proizvod bi bio sasvim “zelen”. Daisy pomaže u tome, s obzirom da u satu uspe da rastavi čak 200 komada iPhone-a, čiji delovi kasnije ponovo mogu da budu upotrebljeni. Uređaji koji se pronađu tu su ili otkupljeni od strane Apple-a ili vraćeni matičnoj kompaniji putem iPhone Green Program-a.

Apple takođe mora da deluje i da u svoje uređaje ugradi komponente koje emituju manje štetnih supstanci i koji mogu da se recikliraju. Izgleda da je taj proces zaista uspešan, s obzirom da su dva najveća proizvođača na svetu otkrila način proizvodnje aluminijuma bez emisije stakleničkih plinova i o tome naravno obavestila Apple.

Apple je bio njihov najbolji izbor, a procenjuje se da bi do 2024. godine širenje ove tehnologije moglo da dostigne svetski nivo. Jedino što ostaje pod znakom pitanja je ambalaža, s obzirom da moraju da proizvedu pakovanje koje je estetski, ali i ekološki prihvatljivo.

Više od polovine pakovanja se izrađuje od recikliranog materijala (drveta), a zapravo veće dostignuće je smanjenje njihove veličine. U ovom trenutku, proizvodnja pakovanja za iMac od 21.5″ zahteva čak 53% manje papira u odnosu na količinu koja im je bila potrebna ranije. To je sjajno dostignuće, iako još uvek ima prostora za poboljšanje.

4. Internet usluge

Žila kucavica čitavog procesa su usluge, čuvanje podataka korisnika i upravljanje mrežnom infrastrukturom. Koliko god to čudno zvučalo, Google-ova pretraga nije ekološki prihvatljiva. Pogotovo preuzimanje video klipova i foto albuma sa Cloud-a. Apple upravlja sa mnogo većim bazama podataka, među kojima se nalazi i farma servera koja je smeštena u Severnoj Karolini koja zapošljava oko 150 operatera. Severna Karolina je inače oblast koja je poznata po sličnim ustanovama i, kao što izreka kaže, poznata je kao “dom Interneta”.

Apple ne bi bio Apple, kada ne bi izgradio ogromnu “farmu” solarnih panela odmah pored. Verovatno vam nikada nije ni palo na pamet, ali vaš iMessage, vaša muzika i Pages datoteke rade upravo zahvaljujući zelenoj energiji. Taj poduhvat nije bio nimalo jeftin, izgradnja je koštala oko 2 milijarde dolara, ali su od tada skoro sva sedišta počela da primenjuju zelena rešenja.

iPad
Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!