imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Sledeća velika stvar iz Apple-a: proširena stvarnost


Trendovi pokazuju da proširena (augmented reality) i virtuelna (virtual reality) stvarnost postaju sve popularnije, zbog čega Apple mora da odluči u kom će smeru krenuti i čemu će se posvetiti u sledećih 10 godina. Šta možemo očekivati od iPhone-a? Po čemu bi se Apple-ove naočare za proširenu stvarnost mogle izdvajati? Tim temama ćemo se baviti u ovom članku.

Kada govorimo o proširenoj stvarnosti, većina nas povezuje taj izraz sa naočarima za virtuelnu stvarnost, jer ne znamo po čemu se ta dva termina razlikuju. Virtuelna stvarnost je opipljiviji koncept koji se može lakše dočarati, mada se Oculus Rift ili HTC Vive, kao i dovoljno jak računar za njihovo korišćenje ne mogu naći baš u svakom domaćinstvu. Naočare za virtuelnu stvarnost još uvek nisu mainstream proizvod, iako je poslednjih nekoliko godina uloženo dosta napora da se učine lakšim i jednostavnijim za korišćenje. Međutim, mnogo ljudi ni ne pomišlja da stavi na glavu naočare koje bi ih mogle odvesti u potpuno drugu dimenziju. Budućnost virtuelne stvarnosti najviše zavisi od grupe korisnika koju uglavnom čine igrači (gameri), pa marketinški analitičari smatraju da proširena stvarnost ima svetlu budućnost.

01_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Otkad je preuzeo Apple, Tim Cook je govorio o brojnim projektima koje ova kompanija iz Kupertina još uvek nije realizovala. Samo se setite ideje o automobilima koji sami voze ili o promenama TV streaming-a. Te i brojne druge ideje čekaju da neko obrati pažnju na njih. Uz njih, Cook se tokom poslednjih godina posebno trudio da što više ljudi čuje za proširenu stvarnost, kao i za Apple-ov stav po pitanju odnosa virtuelne i proširene stvarnosti. Analitičari i tehnološki novinari se slažu da je Apple-ova budućnost u proširenoj stvarnosti, a njihovi najluđi snovi uključuju ideju da će kraj ere pametnih telefona doneti jedan sasvim novi proizvod.

Uzbuđen sam zbog proširene stvarnosti jer ona, za razliku od virtuelne stvarnosti koja odvaja pojedince od sveta, omogućava ljudima da budu prisutni u sadašnjem trenutku, ali i da ga poboljšaju. Većina ljudi ne želi da se u potpunosti odvoji od stvarnosti na duži vremenski period, a to je danas i nemoguće jer bi nam vrlo brzo dosadilo. Proširena stvarnost omogućava da se ne izgubite u nečemu, nego da to nešto postane deo vašeg sveta, vaše komunikacije. To je vrlo važno.

Mislim da je to revolucionarno, poput pametnih telefona. Pametni telefoni su namenjeni svakome, pa ne moramo posmatrati iPhone kao proizvod namenjen samo određenoj demografiji, državi ili vertikalnom tržištu – on je za svakoga. Mislim da je proširena stvarnost jednakog opsega, koji je ogroman. Radujem se jer smatram da postoje stvari koje možemo učiniti, i koje će unaprediti mnogo života – i pritom biti zabavne. Na proširenu stvarnost gledam kao na ovaj silikon u mom iPhone-u: to nije samo proizvod, to je temeljna tehnologija. Postoje stvari koje se trebaju razviti pre nego što ta tehnologija postane dovoljno dobra za mainstream upotrebu. Mislim da postoji puno stvari koje će zaista pomoći ljudima u svakodnevnom životu, i zato me sve ovo toliko raduje. – Tim Cook, za Independent

Postoji mnogo nagađanja da će jedino iPhone uređaji imati funkcije koje će delimično biti zasnovane na proširenoj stvarnosti, ali niko sa sigurnošću ne zna da li je to sve što Apple želi da napravi sa ovom tehnologijom, a koja svakako označava početak nove ere. Temi o novom uređaju, zbog kog bi pametni telefoni uključujući i iPhone, mogli postati zastareli, možemo pristupiti na mnogo načina. Najlogičnija pretpostavka je kreiranje naočara za proširenu stvarnost. Iako nema konkretnih planova da će se nešto tako dogoditi, kao ni vesti koje pouzdano potvrđuju ili negiraju tu ideju, činjenica je da će Apple morati da predvodi ovu trku, kao i smer IT industrije u kom treba krenuti, kao što su učinili lansiranjem iPhone-a 2007. godine.

02_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Prošle godine objavljeno je nebrojeno mnogo analiza tržišta, koje tvrde da je ovo poslednja godina kada će Apple uspeti da obori rekorde prodajom iPhone-a, jer je tržište svakim minutom sve zasićenije, jer danas gotovo nema osobe koja ne poseduje pametni telefon. Svemu tome ne doprinose ni činjenice da Apple svim srcem veruje u program osvežavanja iPhone-a, kao i da tržište polovnih uređaja cveta. Apple i njegovi investitori ne bi bili oduševljeni kada bi ljudima dosadilo da stalno kupuju nove iPhone uređaje, i kada bi počeli verovati da je tako nešto besmisleno, dok god starije serije sasvim dobro rade. Opadanje prodaje predstavlja veliku opasnost za kompaniju. Ne postavlja se pitanje da li im je potreban novi proizvod, ako se uzme u obzir da je tržište gotovo svakoga snabdelo pametnim telefonom, a Apple najveće prihode dobija baš od prodaje iPhone-a.

Apple poseduje dva moćna oružja u borbi sa konkurencijom. Jedno od njih je neverovatan tim inženjera čiji broj stalno raste, a koje su uspeli oteti velikim projektima poput Oculus Rift-a i Microsoft HoloLens-a. Anonimni izvori tvrde da za Apple rade ljudi koji su veterani svoje profesije i koji imaju izvrsno znanje o hardverskoj i softverskoj strani proširene i virtuelne stvarnosti. Tu su i umetnici koji su napustili Hollywood kako bi doživeli malo čarolije proširene stvarnosti, a Apple je kupio i nekoliko manjih kompanija koje se bave 3D gaming-om. Prema nekim vestima, u odeljenju za proširenu stvarnost radi ekipa koja broji i do hiljadu zaposlenih. Nema sumnje da je Apple promenio svoje prioritete: iako prodaja računara ne ostvaruje očekivane rezultate, iPhone ostvaruje profit kao nikada do sada. Apple ima realnu šansu da ostane vodeća kompanija na tržištu ove tehnologije, kada počne era proširene stvarnosti, čak i ako se oslanja samo na iPhone.

03_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Pre ili kasnije, svi će početi da koriste proširenu stvarnost. Analitičari smatraju da će ta tehnologija imati veći uticaj na društvo i povezanost među ljudima od evolucije pametnih telefona, što se uopšte ne čini neverovatnim. Prostor koji vidimo kada pritisnemo Home taster, može uvek biti pred našim očima zahvaljujući optičkom uređaju koji može zameniti iPhone. Uz to, mogli bismo imati bržu interakciju, sa puno manjom vremenskom zadrškom, pa bi se naši lični životi mogli stopiti u okviru cyber prostora. Ovo možda zvuči zastrašujuće, ali jednako je zastrašujuće gledati kako se međusobna komunikacija sve više svodi na minimalnu grupu prijatelja, i kako podsvesno, sve više pažnje posvećujemo onome što se događa na ekranu, našem timeline-u, slikama i sa prijateljima na internetu.

Tim Cook je na sličan način pristupio ovom problemu. Nekoliko puta je spomenuo da Apple uopšte ne razmišlja o mogućnostima virtuelne stvarnosti, pošto ona narušava međuljudske odnose. Ona zapravo stvara svojevrstan zid oko korisnika, kroz koji možemo ući u neku vrstu izmišljenog sveta, tako da postoji realna mogućnost da se korisnici ozbiljno otuđe od stvarnog sveta. Niko ne zna šta budućnost donosi, pa je teško reći šta sve čeka virtuelnu stvarnost. Međutim, sigurno je da će virtuelna stvarnost postati neizbežan deo naših života, hteli mi to ili ne.

04_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Druga velika prednost koju Apple poseduje je poslovna politika, koju je kompanija utemeljila na samim proizvodima. Iako je eko-sistem ugrađen u sve Apple-ove uređaje dobrodošao dodatak kada koristite isključivo Apple proizvode, na taj način takođe, postajete vezani za brend. Ako se malo vratimo u prošlost, možemo jasno videti da Apple nije samo jednom zaradio čitavo bogatstvo razvijajući proizvode tako da se nadovezuju jedan na drugi, kao kula od karata. Na primer, imali smo iPod koji ste mogli sinhronizovati isključivo putem iTunes-a, gde ste mogli kupovati pesme. Zatim je došao iPhone koji je stvorio mnogo problema za sve koji nisu voleli iTunes, a i sam program neko vreme nije dobro radio na PC-u.

Apple TV je proizvod kompatibilan isključivo sa iOS uređajima, morate kupiti iPhone ako želite da posedujete Apple Watch, a W1 čipovi u Beats ili AirPods slušalicama rade samo sa iPhone-om, što jasno dokazuje da postoji ideja da uz svaki iPhone dolazi još jedan proizvod. Svi ćemo bankrotirati ako Apple bude vodio istu politiku sa naočarima za proširenu stvarnost. Ipak, logična pretpostavka je da će u početku iPhone biti zadužen za sve složene proračune, a da će naočare biti jednostavan uređaj sa ekranom i senzorima, što opet znači da će vam iPhone biti neophodan. Kao da postojeći hype oko iPhone-a nije dovoljan, Apple bi mogao steći veliko bogatstvo ako dobro razvije uređaj za proširenu stvarnost.

05_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Analize tržišta predviđaju da će do 2024. godine ova industrija biti vredna 165 milijardi dolara, pa niko ne želi da izgubi deo tog kolača. Na tom tržištu će verovatno biti puno ozbiljnije takmičenje nego na postojećem tržištu pametnih telefona. Gene Munster, analitičar Loup Ventures-a, tvrdi da Apple pre ili kasnije jednostavno mora da napravi samostalan uređaj za proširenu stvarnost. Takođe smatra, da će takvi uređaji vrlo brzo u potpunosti zameniti iPhone, kao što danas sve manje koristimo računare, a potražnja za iPod uređajima gotovo da ne postoji.

Verovatno će biti teže napraviti dobar uređaj za proširenu stvarnost nego što je bilo napraviti iPhone, pogotovo ako Apple želi da zadrži tanak dizajn jednostavan za korišćenje, a koji je prisutan u svim njihovim proizvodima. Takođe nismo sigurni hoće li se raditi o uređaju u obliku naočara, jer se naočare nose radi korekcije vida, ali i kao modni detalj, a ljudi obično ne žele da nose isti detalj kao i svi drugi.

06_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Zaista neće biti lako napraviti savršen uređaj, ali Apple sigurno već ima softver za proširenu stvarnost koji se može koristiti, a koji će se polako ugrađivati u iPhone i tako stvarati osnovu za ovu nadolazeću prekretnicu. Iako mogu proći godine pre nego što Apple pusti u prodaju gotov uređaj, biće nam potreban i period prilagođavanja jer će se raditi o nečemu potpuno drugačijem od svega na šta smo navikli. Adekvatan ekran za svakoga, pristojna izdržljivost baterije, kao i prikazani sadržaj će biti ključne karakteristike. Uopšte ne brinemo za Apple, jer ovo nisu prepreke koje oni ne mogu prevazići. Međutim, moraće dizajnirati nešto za šta nismo sigurni hoće li imati pozitivne ili negativne posledice na naše živote.

Verovatno će biti potreban potpuno novi operativni sistem, kao i dodatne aplikacije, jer se radi o nečemu potpuno drugačijem od svega što je Apple ikada napravio. Uz dizajn uređaja, jako važan aspekt će biti i dizajn korisničkog interfejsa, što je nešto zbog čega ćemo želeti da koristimo ove uređaje umesto telefona u našem svakodnevnom životu. Tako je barem bilo kada se pojavio prvi iPhone. Apple nije izmislio toplu vodu, ali dizajnirali su uređaj tako da ljudi žude za njim, pa ga i dan-danas sve više kupuju. Pristupačnost i raznovrsnost usluga takođe će biti presudna: Apple će se u budućnosti sigurno dosta posvetiti tome, pogotovo zato što im je zarada od usluga iznenadno porasla prošle godine.

07_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Zaista je teško reći kakva nas budućnost čeka. Sadašnji pokušaji obećavaju, ali područje proširene stvarnosti je još uvek neistraženo. Ako Apple uspe da napravi iskorak sa dobro dizajniranim proizvodom, mogli bi ostati na vodećoj poziciji unutar informatičko-tehnološke industrije sledećih tri do deset godina. Čeka nas uzbudljiv period, tržišna trka deluje prilično teško, a korisnici će sigurno najviše profitirati. Očekujemo da će Apple, kao i obično, osmisliti savršen uređaj koji će se prilično razlikovati od postojećih uređaja za proširenu stvarnost, kako u dizajnu, tako i u funkcionalnosti.

Izvor: Bloomberg

iPhone X
Apple Inc. (AAPL)

Da li ste pročitali ovo?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Klikni ovde!