imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Stream fight: Spotify i Tidal


Naš sveobuhvatni članak o muzičkim streaming uslugama došao je do svog drugog, a ujedno i poslednjeg dela. Ispitujemo koja od ovih muzičkih streaming usluga je najbolja.

Spotify

Spotify je pionir ovog tržišta! Ostali servisi mogu samo da mu budu zahvalni, jer im je utabao put po nepoznatom terenu, tako da su svoje usluge mogli da plasiraju korisnicima prateći korake i učeći iz grešaka koje je on pravio. Spotify je pokrenut u Švedskoj 2008. godine i prvobitno je nazvan Spotify AB. Baza korisnika se postepeno povećavala, te su 2010. godine dostigli 10 miliona korisnika, a u 2011. su imali 2.5 miliona pretplatnika na svoje usluge.

Danas ovu uslugu koristi oko 100 miliona korisnika, a od tog broja je oko 50 miliona pretplatnika. To je jedan od razloga zbog kog ova kompanija konstantno upada u finansijske teškoće, čemu je dodatno doprineo i porast konkurencije od momenta kada je Spotify prvi probio led.

Interfejs

Spotify preferira tamniju pozadinu, za razliku od Apple Music-a. Ukusi po pitanju tog aspekta su podeljeni, pa se svako odlučuje za ono što mu odgovara. Šveđani su napravili najjasniji i najlakši interfejs za korišćenje. Bićete u mogućnosti da potražite šta god vam padne na pamet. Ovaj interfejs nije potpuno bez mane, jer je ponekad potrebno da se pomučite kako biste pronašli odgovarajuće opcije. Mi, na primer, još uvek nismo pronašli šta to treba da uradimo da bi preuzete pesme slušali u offline modu, a da to ne bude brisanje aplikacije. Bez obzira na te sitne sugestije, Spotify je apsolutni pobednik u ovoj kategoriji.

Usluge

Spotify nudi najmanji broj dodataka od svih drugih servisa. Nema mnogo ekskluzivnih izvođača i TV serija. Ono što je dobro u svemu tome je da je njihov glavni fokus na pitanjima koja su važnija za muzičke usluge. Na primer, njihove muzičke preporuke su gotovo savršene, što ih čini daleko najboljim rešenjem u odnosu na ponude ostalih servisa.

Funkcija Disover Weekly vam svake nedelje kreira playlistu od 30 pesama usklađenu sa vašim ukusom. Tom funkcijom su uradili sjajan posao! Ova play lista zaista može da proširi vaše muzičke vidike, nudeći vam pregršt muzičara za koje verovatno nikada niste čuli. Pomoću ove usluge otkrili smo i razne žanrove poput norveškog tehna, neverovatnog američkog elektro funk-a, brazilske tropske mešavine ili afričke tribal global bass muzike. Discover Weekly vam nudi fantastičnu muzičku avanturu.

Dalje imamo Release Radar, još jednu playlistu od 30 pesama koja se automatski ažurira svakog petka, pokazujući šta je to novo u ponudi što bi, shodno vašem ukusu, moglo da vas zainteresuje. Vaš Daily Mix svakoga dana u jednu playlistu sakuplja sve umetnike koje pratite i pesme koje odgovaraju njihovom stilu (ukupno 6), mešajući pesme koje već znate sa ostalim značajnim muzičarima tog žanra. Ova playlista je savršena za tematske žurke!

Još uvek postoji toliko toga da otkrijete čak i kada odslušate svaku playlistu. Na kartici Discover čeka vas pregršt drugih izvođača i albuma koji će čekati da ih poslušate. Možete takođe da proverite tabele sa najslušanijim pesmama u svetu. Ne možete ni da zamislite koja vrsta muzike je sada aktuelna u Urugvaju, ali evo vam malog navođenja:

Radio stanice su takođe tu pored otkrivenih playlista, usluge mogu da koriste i muzički sadržaj sa vašeg računara, a postoji i gomila tematskih playlista koje ćete puštati u zavisnosti od raspoloženja i situacije. Možete pratiti i aktivnosti vaših prijatelja i u svakom trenutku biti u toku sa tim šta drugi slušaju. Najzad, ono što nam se najviše dopada je da ovaj servis automatski nalazi drugi uređaj koji već reprodukuje muziku, pa ako želimo moći ćemo da naše iPhone učinimo daljinskim upravljačima, jednim klikom na dugme, bez potrebe da koristimo neku eksternu aplikaciju.

To je sve što Spotify može da ponudi. Jasno je da je njihov fokus isključivo na muzici i pronalaženju novih muzičkih pravaca. Ne postoji ništa dodatno što biste trebali da očekujete od muzičkih streaming usluga, ali sigurno da ima i onih kojima ovo ne bi bilo dovoljno.

Kvalitet zvuka

Ako ste već pročitali Apple Music članak, trebalo bi da se setite situacije koja je opisana u pogledu kvaliteta zvuka. Besplatna verzija vam može ponuditi samo 160Kbps, što i nije baš sjajno, čak ni kada slušate muziku na svom telefonu. Premium verzija donosi 320Kbps, ali je za to potrebno da podesite kvalitet na ekstremnu veličinu. Kvalitet zvuka je sasvim prosečna komponenta u svim muzičkim uslugama, ništa značajno bolji ili gori kod jednog od servisa. Možda je samo jačina zvuka nešto jača na Apple Music-u, ali ta tvrdnja nije dokazana u teoriji već je zasnovana na subjektivnom osećaju.

Novitet koji je pušten u rad u toku pisanja ovog članka je opcija Spotify HiFi za određene korisnike po ceni od 5-10 dolara. Teoretski, ovo znači jednako dobar kvalitet kao i na CD-u, kao što je to slučaj sa Tidal-om. Ako ova funkcija bude uvedena sa prihvatljivom cenom, verovatno će biti mnogo onih koji će izabrati Spotify kao svoj konačan izbor.

Zaključak

Spotify može biti vaš najbolji izbor ako ste tu da bi slušali muziku i ako vam se u životu sve vrti oko muzike. Preporuke su sjajne, interfejs je vrlo logičan i pored toga što nije savršen. Možete ga koristiti na skoro svim platformama kao što su Windows, macOS, Linux, Chrome OS, Telia Digital-tv, iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, Symbian, webOS, Squeezebox, Boxee, Sonos, WD TV, Roku, MeeGo, TiVo, PlayStation 3 i PlayStation 4.

Međutim, nema dodatnih usluga, niti ekskluzivnih izvođača. Spotify je takođe imao i nekoliko sramnih grešaka. Najveća je bila SSD-skandal, kada je aplikacija nasumično zauzela stotine gigabajta podataka na SSD-ovima korisnika, a tu su još i curenja privatnih podataka. Pored svega toga, moguće je da ste primetili da desktop verzija usporava sistem pogotovo kada se pušta video što je vrlo konfuzno.

Što se cene tiče, pojedinačna pretplata iznosi 4.99 evra, a porodični paket koji podrazumeva 6 korisnika košta 7.99 evra. Pretplata je inače bila dosta skuplja, ali nisu mogli da isprate konkurentsku cenu, pa su redukovali svoju. Ako ne želite da potrošite 5 evra odmah, vredi čekati na sniženje, zato što oni često imaju promocije kao što su „3 meseca premium po ceni od 1 evra“ i slično.

Besplatna verzija je tu, ali je ne bismo preporučili nikome. Razlozi su ti što ćete zamrzeti ovaj server zbog konstantnih reklama, nećete dobiti neke funkcije (offline mod), a i kvalitet zvuka je prilično nizak.

 

Tidal

Naš poslednji takmičar se pojavio na tržištu u jesen 2014. godine, kada ga je izbacila norveško-švedska kompanija Asiro. Kasnije je ovu kompaniju kupio slavni reper Shawn „Jay-Z“ Carter. Marketing kampanja je otpočela u martu 2015. godine. Kada je Jay-Z počeo sa radom, nije mu bilo teško da zamoli svoje kolege da mu pomognu sa reklamiranjem Tidal-a. Tako su mnoge slavne ličnosti promenile svoje avatare (profilne slike) u Tidal plave, reklamiravši i kroz #TIDALforAll haštag.

Zatim je krajem meseca održana konferencija za novinare gde se 16 popularnih izvođača predstavilo na sceni (Beyoncé, Rihanna, Kanye West, Nicki Minaj, Daft Punk, Jack White, Madonna, Arcade Fire, Alicia Keys, Usher, Chris Martin, Calvin Harris, deadmau5, Jason Aldean, J. Cole, Claudia Leitte, i naravno Džay-Z lično). Svi su oni suosnivači i interesne grupe.

.

Da bi usaglasili svoje ideje za zajedničku misiju, svi izvođači su potpisali izjave koje počinju sledećim rečima:

I kroz istoriju, svaki pokret je počinjao sa nekoliko pojedinaca koji bi se udružili sa zajedničkom vizijom – vizijom da se promeni status kvo.

Videćemo koliko će moći da postignu motivisani ovim sjajnim rečima.

Interfejs

Interfejsom dominiraju tri boje: crna, bela i Tidal plava. Čitav dizajn se čini kao da ga je dizajnirala ista osoba koja je dizajnirala i Spotify sa svim pozitivnim i negativnim stranama. U Desktop verziji playlista izgleda vrlo slično Desktop verziji švedskog konkurenta. Sve u svemu, Tidal ima možda i najlepši interfejs od sva tri analizirana servisa, iako je takav zaključak najpre donet na osnovu ličnog ukusa.

Prilično je jednostavan za upotrebu. Nema mnogo komplikovanih funkcija, ali će vam trebati vreme da se naviknete na korišćenje. Ono što vas može malo iritirati jeste da vas na glavnoj stranici po otvaranju aplikacije čeka gomila informacija (mnogo kategorija, albuma, videa i slično).

Ono što je zanimljivo je da ova verzija vizualizuje album koji se trenutno reprodukuje kao CD koji se vrti. Jedini akuelni problem sa reprodukovanjem muzike (ali i videa) je što može usporiti rad svih računara, osim recimo MacBook Pro-a.

Usluge

Nakon prethodnih poglavlja, neće vam zvučati nimalo iznenađujuće kada vam kažemo da su najveća snaga Tidal-a isključivo izvođači. Logično je da ćete se najpre pridružiti svom kolegi, nego nekim profitno-orijentisanim izdavačkim kućama. U skladu sa tim Tidal ima mnogo umetnika na svojoj strani, poput Jay-Z-eve žene Beyoncé. Interesantno je da je Prince-ov album bio dostupan jedino na Tidal-u, duže vreme nakon njegove smrti. Lista izvođača je dugačka, ali Tidal će vam pomoći da ih svrstate na najbolji način. Značka EXCLUSIVE se nalazi na svim omotima ekskluzivnih albuma. Više od 40 miliona pesama je dostupno putem ove usluge.

 

Iako su ovi muzičari interesantniji od onih koji su naklonjeni Apple-ovom servisu, to ne mora ništa da znači, jer je sigurno da postoje korisnici koji nisu naročiti fanovi Tidal-ovih uzdanica. Međutim, pored muzike postoji i mnogo audio-vizuelnog sadržaja na Tidal-u. Video klipovi su dostupni uz mnogo pesama, a u ponudi postoje i kratki filmovi dužine od oko 30 minuta. Ako volite da gledate repera novog talasa Desiignera, dok minutima priča na svom gangsterskom engleskom, onda je ovo prava usluga za vas.

 

Ono što je još zanimljivije je to da Tidal ima sjajne koncertne snimke. Postoji mnogo prilično loših snimaka, ali ima i interesantnih koncerata koji su vrhunski zabeleženi. Jedino što nam nije bilo jasno je razlog zbog kog smo te snimke morali da gledamo baš tu, kada je neosporno da ih možemo naći bilo gde na Internetu.

Playliste su dobre, ali ne postoji ništa značajnije što bi moglo da se kaže o tome. Zaista su neverovatne Workout playliste koje su kreirane na osnovu Bpm merila ili bazirane na osnovu vašeg izbora koliko ćete kilometara trčati i kojim tempom. Preporuke ni ovde nisu ubedljive.

 

Kvalitet zvuka

Ovaj segment je najveća Tidal-ova prednost. Iako osnovna usluga ima 320Kbps, imate mogućnost da se pretplatite na HiFi paket. U tom slučaju ćemo dobiti Flac pesme u CD kvalitetu, dakle u 1411Kbps. Podatak je relativan, jer nije svakome preterano bitan. Jedan od osnivača Tidal-a je rekao da usluga nije za svakoga. Ako imate odgovarajući zvučni sistem i slušali ste sve preko vinyl-a još od malih nogu, ovo će biti savršena opcija za vas. Ako muziku slušate putem običnih slušalica i samo u javnom prevozu, onda vam ni neće biti potreban, jer nećete moći da primetite nikakvu razliku. Verge je sproveo testiranje u vezi sa ovim i dobio iste rezultate. Bilo je onih koji su mogli da čuju razliku, ali i onih koji nisu mogli da je zapaze. Na vama je da odlučite kojoj grupi pripadate, ali zaista nije neophodno platiti duplo više za bespotrebnu uslugu koja se može podvesti pod kategoriju čistog snobizma.

Tidal ima najjači zvuk od svih. Nismo sigurni koji su razlozi za ovo, tj. da li je pitanje kvaliteta ili jednostavnog podešavanja. Kada bismo na Apple Music-u pojačali ton na maksimum u istoj prostoriji, to bi bilo tek 60% Tidal-ovih mogućnosti.

Zaključak

Preporučili bimo Tidal onima koji obično slušaju istu muziku iznova i iznova, jer ova usluga ne daje mnogo prostora da otkrivate nove pesme, pevače ili pravce. Sa druge strane ćete dobiti kvalitetan stream, koji će oduševiti svakoga ko oseća muziku na poseban način. To je razlog zbog kog mislimo da Tidal jedino vredi ako se pretplatite na HiFi paket. Ne postoji ništa drugo, osim kvaliteta zvuka, što ovu uslugu čini boljom od konkurencije. Štaviše, ako se Spotify uključi u borbu, zaista će morati da porade na novoj strategiji,  jer je većini korisnika sasvim nebitno da li su vlasnici kompanije muzičari ili neko drugi.

Bolji kvalitet znači i veća cena na etiketi, što znači da ćete morati da platite oko 10 evra mesečno za ovu uslugu. Osnovna usluga je oko 5 evra mesečno. Tidal je besplatan tokom prvog meseca,tako da vam preporučujemo da odmah isprobate HiFi paket, kako biste znali da li vam je potreban ili ne. Slično Apple Music-u, ni za ovu aplikaciju ne postoji besplatna verzija.

 

 

Apple Inc. (AAPL)

Da li ste pročitali ovo?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Klikni ovde!