imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Zašto Apple nije prisutan na društvenim mrežama?


Kako je moguće da najuspešnija kompanija na svetu izbegava društvene medije koliko god može i ide protiv svih marketinških trendova? Kako je to isplativo za Apple?

Oni koji su upoznati sa Apple-om mogli bi da nam se suprotstave i kažu da nismo u pravu zato što Apple koristi mnoge društvene platforme. Da, ali kako?

Iako Apple ima zvaničnu Facebook stranicu, na njoj je objavljena samo nekolicina fotografija iPhone-a. Nema ničeg drugog, nikakvih objava, fotografija ili recenzija. Isto važi i za njihov Twitter, na kom nema ni jednog jedinog tweet-a. Nalog na Instagram-u je nešto aktivniji, pa se na njemu trenutno nalazi 111 objava. Ali su sve objave “Shot On iPhone” fotografije, snimljene od strane korisnika – Apple ne deli svoj lični sadržaj na tom nalogu. I na kraju, njihov YouTube kanal, na kome redovno objavljuju nove reklame, ali su komentari blokirani, pa je u stvari reč samo o oglasima bez “društvenog” faktora.

Nalozi na Twitter-u kao što su @ios, @macos, @iphone i @macintosh pripadaju privatnim korisnicima i nemaju nikakve veze sa Apple-om. Nekoliko usluga, Apple Music i Apple Support, kao i na primer Tim Cook, imaju svoje naloge, ali čak i ti nalozi uglavnom služe kao izvor vesti. A objave Tim Cook-a su više nalik ličnim objavama “life coach-a” nego CEO-a tehnološke kompanije.

Sve u svemu, možemo da kažemo da Apple nije, ili je minimalno prisutan na društvenim mrežama.

Jedino pitanje je zašto? Njihov stav je potpuno različit od konkurencije i onoga što moderni marketinški trendovi diktiraju. Odgovor na to pitanje je složen, pa počnimo sa osnovama.

Sa ponosom možemo reći da je u današnje vreme Apple jedan od najvažnijih brendova i najvrednija kompanija na svetu. Svi koji su čuli za Coca Colu su verovatno čuli i za Apple. Njihov uspeh je u mnogome zasnovan na jednostavnim i razumljivim porukama kojima obaveštavaju korisnike o svojim primarnim ciljevima, dizajnu i kvalitetu. Doslednost je jedan od Apple-ovih glavnih atributa, i zahteva strogu kontrolu.

Ako neko voli da drži sve pod kontrolom, onda je to Apple. Pružaju u potpunosti isto iskustvo svim korisnicima, bilo da su posetioci Apple Store-a, prodavnica ovlašćenog resellera ili web-stranica. Pa čak i kutije proizvoda i marketinške poruke su identični. Drže korisnike pod kontrolom putem ograničavanja njihove sposobnosti korišćenja uređaja. Nekima se to sviđa, neki to ne vole, ali ova vrsta dominacije je postala njihov zaštitni znak.

A šta je teško zadržati na društvenim mrežama? Ovu vrstu ujedinjenog izgleda i besprekorne čistoće. Pogledajte samo profile konkurencije koji redovno koriste društvene mreže. Komentari su prepuni ljutih korisnika, trolova i mržnje. Apple to želi da zaobiđe, a razlog za to je prilično jasan. Količina mržnje koja je usmerena prema Apple-u je zaista neprimerena. Zamislite samo komentare ispod nove reklame za iPhone?

Apple godišnje troši milijarde dolara na oglašavanje. Prenošenje njihove poruke klijentima onako kako su to oni zamislili vredi svakog uloženog centa. Uz pomoć društvenih mreža, mogli su da dođu do mnogo ljudi, ali nisu mogli da ostvare svoj cilj.

Pokušajmo sa drugačijim pristupom. Koje su prednosti društvenih mreža? Sa jedne strane, brend odmah može da dobije kontinuirane odgovore od svojih kupaca. Sa druge strane, mogu da dosegnu mnoge potencijalne korisnike sa dosta manjom investicijom. I mogu da targetiraju svoje oglase, jer Facebook i ostale društvene mreže zarađuju novac nudeći podatke korisnika oglašivačima.

Ako želite da ciljate konzervativne Evropljane, životnog doba između 20 i 50 godina, potrebno je da napravite dogovor sa Facebook-om i da uložite novac, i oni će ispuniti vašu želju. Na kraju, nema boljeg mesta za stvaranje velikog uzbuđenja oko nečega od društvenih mreža, na kojima različite stvari postaju viralne svakoga dana. To su glavni razlozi zbog kojih velike kompanije biraju da učestviju u “igrama društvenih mreža”. Ali Apple-u to nije potrebno.

Kada je reč o povratnim informacijama, najbolje je ponoviti reči Steve Jobs-a:

Mnogo puta, ljudi ne znaju šta žele dok im to ne pokažete.

Drugim rečima, Apple je prilično nezainteresovan za povratne informacije. Uvek stvaraju nešto što će korisnici želeti, čak i ako to još ne znaju. Uostalom, ako žele da pogledaju povratne informacije o svojim proizvodima, dovoljno je da posete internet. Svi pričaju o njima. Nije im potrebna posebna platforma.

Nije najbolja ideja propustiti prednosti koje oglašavanje na društvenim mrežama nudi. Međutim, to je upravo suprotno od Apple-ovog mišljenja. Apple je luksuzni brend i kao takav neće ciljati direktne oglase na društvenim mrežama, jer bi to moglo da stvori suprotan osećaj. Koja luksuzna robna marka nudi “plati 2, uzmi 3” i “podelite i osvojite iPhone”, kao opcije svojim korisnicima? Kupertino želi da čeznete za njihovim uređajima, osetite ekskluzivnost i na kraju, uđete u prodavnicu nad kojom oni imaju potpunu kontrolu i kupujete u skladu sa vašim željama.

Vrsta uzbuđenja koje okružuje Apple je jednostavna. Dovoljno je da zadrže svoje poslove u tajnosti kako bi svi pričali o njima. Zatim procuri kineska fotografija iz neproverenih izvora, koja prikazuje poleđinu novog iPhone-a i svi se zainteresuju. Zato što izvor nije dostupan, tajan je i misteriozan. Zatim, nakon svih tih tajni, održaće festival poput neverovatno skupog i impresivnog Keynote-a za sve novinare, influensere i ostale medije. Ako nešto može da napravi uzbuđenje, onda je to upravo ovo. A i uz to, ne zahteva direktnu prisutnost na društvenim mrežama.

Možemo reći da Apple jednostavno sebi može da priušti da ne upotrebljava društvene mreže.

Izvor: TechAltar

iPad
Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!