imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Zašto su modularni telefoni podbacili?


Ne tako davno delovalo je da je budućnost pametnih telefona u modularnosti. Telefoni koji se lako mogu nadograditi, personalizovati i popraviti su lako mogli da reše skoro sve veće probleme pametnih telefona sa kojima se susrećemo danas. Onda je sve propalo. Zašto?

Ljubitelji tehnologija su zaista bili puni entuzijazma kada su se prvi put pojavile vesti o modularnim telefonima. Meni se mnogo dopao koncept: korisni, futuristički, laki za korišćenje, sve što je neophodno. Za one koji ne znaju o čemu se radi:

Osnova modularnog telefona je u njegovom okviru, koji bi zavisio od proizvođača do proizvođača, ali bi se uglavnom sastojao od jednostavne matične ploče i displeja. Različiti elementi bi mu zatim mogli biti dodati, čak bi i prosečni korisnici mogli to da urade za samo nekoliko sekundi. Glavna ideja je ta da možete da kombinujete module prema vašem ukusu i željama.

Na primer, ako idete da letovanje, jednostavno ubacite veću bateriju i bolju kameru. Ako želite da gledate film, jednostavno ubacite projektor i gledajte film u udobnosti vašeg doma. Treba vam više prostora? Nemojte da brinete, možete da kupite modul koji će vam pružiti dodatan slobodan prostor. Isto je i u slučaju RAM-a, kamere, zvučnika… Sve u svemu, svaki razlog koji bi mogao da motiviše nekog da kupi novi telefon bi bio uklonjen.

Zvuči cool, zar ne? U zavisnosti od vašeg ukusa, prvi prototipovi su izgledali odlično. Nisu bili u Apple stilu industrijskog dizajna, već šareni, zanimljivi, mladalački. Čak i nisu bili preterano debeli. Ipak, polako i bez traga, svi ovi uređaji su nestali. Zašto?

Glavne razloge su naveli na TechAltar YouTube kanalu, a mi ćemo se nadovezati na njihove misli. U osnovi, ovi modularni telefoni su imali 5 glavnih prednosti u odnosu na standardne uređaje:

  • jednostavni za nadogradnju
  • duže bi bili aktuelni
  • mogli bi lako da ih personalizujete
  • bili bi jeftiniji na duge staze
  • laki za popravljanje

Gore smo već pisali o nadogradnji. Poenta je da, u zavisnosti od situacije, možete lako i brzo da prilagodite telefon vašim novim željama i potrebama. Ovo se odnosi i na personalizaciju: vaš telefon će biti baš onakav kakvog ga vi želite u tom trenutku. Ako želite da koristite vaš telefon da slikate slike, nema potrebe da kupujete novi – jednostavno zamenite kameru sa boljom. Aktuelnost znači da, baš i poput računara, vaš telefon bi mogao lako da bude nadograđen –  4K je postao popularan i 16GB vam više nije dovoljno? Nije problem, samo kupite modul od 128 GB i to je to.

Ako se bilo koji deo pokvari, lako ga možete popraviti tako što ćete jednostavno kupiti novi modul i promeniti ga u vašem domu. Ne bi bilo potrebe da plaćate popravku i budete bez vašeg telefona dok je on na servisu. Verovatno ste već zaključili da je osnovni okvir zamišljen je da traje jako dugo, pa biste trebali samo da povremeno nadograđujete pojedine module i to za vrlo malu cenu. Zvuči super, zar ne? Jedini problem je u tome što je sve ovo samo teorija.

Krenimo sa najgorim delom priče.  Posao sa telefonima se oduvek zasnivao na odnosu dve strane: . Proizvođači bi voleli da zarade što je više moguće novca, dok kupci žele da, za novac koji su spremni da ulože, dobiju najbolje. Taj odnos visi u vrlo osetljivoj ravnoteži, a u njegovom je središtu – naravno – novac. Korisnici sigurno neće da kupe loš proizvod koji puno košta, pa proizvođači moraju naći način da zadovolje njihove potrebe, ali i da smanje troškove proizvodnje, kako bi ostvarili profit.

Iz toga proizlazi neosporiva teza da nije isplativo napraviti telefon koji bi večno trajao. Sa jedne strane, bilo bi potrebno mnogo novca da se napravi nešto tako savršeno. Sa druge strane, troškovi proizvodnje bili bi veći nego inače, jer bi trebalo napraviti i brojne konektore za različite komponente, same komponente i sl. Naravno, nema garancije da bi se konačan proizvod svideo korisnicima, pa je puno jednostavnije da korisnici svakih nekoliko godina kupe sasvim novi uređaj.

Postavlja se pitanje, ako računica ne odgovara jednoj strani, kako postići dogovor?

Dve najvažnije prednosti, proširivost i otpornost na zastarevanje, zvuče dobro samo u teoriji. U stvarnosti, ne bi sve delove bilo jednostavno zameniti, što znači da i ovi uređaji imaju rok trajanja. Nakon nekog vremena, povećavanje i poboljšavanje RAM-a ne bi pravilo nikakvu razliku, jer bi procesor bio star. Nadograđivanje kamere sve boljim modelima bilo bi besmisleno, pošto bi displej uvek bio isti. Drugim rečima, koncept puca po šavovima upravo na mestima koje se smatraju njegovim jačim stranama.

Biti lak za popravljanje je i dalje ogromna prednost, ali treba napomenuti da se većina kvarova desi nakon pada telefona na pod ili u vodu. Takve stvari su neizbežne, ali u slučaju modularnih telefona mogao bi se oštetiti osnovni okvir, koji ne bi bilo tako jeftino zameniti, zbog ranije opisanih visokih troškova proizvodnje.

Na kraju, ispostavilo se da je samo mali deo korisnika zainteresovan za ovakve „štreberske“ stvari. Većina korisnika ne želi prilagođavati telefon, maltretirati se sa komponentama, isprobavati različite novitete i kupovati dodatne module. Žele nešto poput iPhone-a, savršeno oblikovan uređaj koji radi kao takav. Sa njim nema gubljenja vremena, samo ga izvadite iz kutije, uključite i koristite.

Nisu zanemarive ni reči Raf Camargo-a, vodećeg inženjera na Projektu Ara, Google-ovog modularnog telefona:

Kada smo sproveli ispitivanje korisnika, otkrili smo da većinu njih ne zanima menjanje i prilagođavanje osnovnih funkcija. Očekuju da je sve na svom mestu, da uvek radi i da je dosledno.

Ovo potvrđuje i kako su napori Steve Jobs-a da Apple pravi uređaje koj „samo rade“ upravo ono što korisnici traže. To je takođe pomoglo toj kompaniji da dođe do pozicije na kojoj se danas nalazi. Modularnost je za Mac Pro, a kada se radi o prenosnim uređajima, celovitost je mnogo važnija.

Izvor: TechAltar

 

 

Apple Inc. (AAPL)

Have you read this?

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici zadovoljni. Nismo usmereni na zaradu, već na dugoročan razvoj.

To je apsurdno. Neki ljudi jednostavno ne razumeju našu kompaniju. Čvrsto verujem da će sve pre ili kasnije doći na svoje mesto, dok god su korisnici... - Click here!